lördag 18 oktober 2008

Säger du ja eller nej?

Idag är det den Europeiska Donationsdagen. Donationsrådet fanns på plats i sin monter redan igår på Centralstationen. Det var många som då gjorde sitt ställningstagande, som de allra flesta burit med sig under lång tid i tysthet, känt genom att registrera sig i donationsregistret.

Många trodde inte de kunde donera pga de mediciner de åt, att de hade en sjukdom, var för gamla mm.
Dessa funderingar behöver man inte ta ställning till, det gör läkarna. Även om jag väljer att donera så är ju inte min tanke att jag ska dö idag. Jag har ju ingen aning om i vilket skick jag är i när den dan kommer.
Mitt ställningstagande gör jag både för min egen skull men även för mina nära och kära så att de inte ska behöva ställas i en situation där de ska gissa vad jag velat.

Fundera, ta ställning och gör din vilja känd både för dina nära & kära samt här:

https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Personligen tycker jag det känns fantastiskt att veta att jag kanske kan hjälpa en människa att få ett liv tillbaka när mitt slocknat.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fick jag äntligen ändan ur vagnen och anmälde mig. Tack!

Catti sa...

:-), härligt vännen.

Karin sa...

Kloka ord. Jag är anmäld sedan 10 år tillbaka, jag hade lite bråttom att ta beslutet. Man vet ju aldrig...

Anonym sa...

Okej, nu är jag också med!

Catti sa...

Karin: Du kan nog inte göra något långsamt ha ha ha.

Clarre: Toppen :-).