tisdag 16 september 2008

Kort eller lång - långsam eller snabb

Enligt klockan är en timma en timma, den ena exakt lika lång som den andra.
Ändå kan dess längd uppfattas så olika.

Idag cyklade jag in till badet för att vattenlöpa. Det tog en knapp halvtimma in, den flög iväg, hann väl mest tänka tankar som födde negativ stress och som höjde pulsen mer än både backar & tempo gjorde.

Väl i bassängen låg stressen kvar i tankarna och jag hamnade snett redan från början genom att välja helt fel inställning till passet. Började räkna på hur många urtråkiga längder jag skulle tvingas springa innan min timma var till ända.

Jag önskar mig ofta fler timmar på dygnet. Men istället för att be om mer borde jag bättre ta tillvara på dom jag redan har.

Jag ryckte upp mig och min inställning, trampade in ett tempo som var behagligt ansträngande, hittade rytm och hållning. Efter ett par längder flöt det på rätt bra och jag öppnade dörren till själen och lät tankarna flöda fritt.

Det var fortfarande jobbig träning men jag räknade inte längre ner tiden tills passet skulle vara slut. Jag glömde av den i stället. När tankarna började slå av på takten slängde jag en blick på klockan och såg att timman var både slagen och förbi.

Med hjälp av tankens kraft blev det en härlig timma med både kvalitet och kvantitet.



4 kommentarer:

Nix sa...

Jag hoppas att du fattar hur grym du är! Jag vet inte många som skulle greja den idoga rehabträningen som du håller på med!
Att du orkar hålla i - trots att du nu får springa igen. Herregud männska, var hittar du all kraft?!


Det är en inställning som många svenska s.k. elitidrottsmän skulle behöva till sin träning. (Speciellt lagidrottare).

Du har, utan tvekan, stått för årets prestation hittills!
Bragdguldet? Hur nominerar man?

Catti sa...

:-), du får mig att rodna.

Tack snälla du för dina uppmuntrande rader.

Kraften hämtar jag hos familjen, livet och inte minst får jag den från dig & mina andra löparvänner som jag tycker så mycket om. Från era bloggar, från att få heja på er när ni springer, från era rader via nätet/mobilen.

Längtan efter att få springa tillsammans med er igen driver mig massor.

Jag skulle bli galen om jag inte fick röra på mig så för att bibehålla både min egen och familjens mentala hälsa är det tur jag kan köra alternativ träning :-)

Än en gång, tack Nix, ditt inlägg kommer hjälpa mig många mil framöver på cykeln och i bassängen.

MarathonMia sa...

Håller med! Du är grym. Det är så underbart att bli påmind om att ta tillvara på de timmar vi redan har.

Kram på dig starka, underbara människa!

Catti sa...

Tack härliga vännen min.

Lika barn leka bäst,,,,,,,,det är väl därför jag tycker så mycket om att umgås med dig :-)

Kramar