tisdag 13 april 2010

Vilken himla tur att jag testade...

..köra dagens pass och inte lyssnade på den där rösten som sa att det inte skulle gå.

På schemat stod 25 km varav 5-10km och 15-20km skulle gå på 20mins 40s -21mins 20s.
Jag läste, räknade, tvivlade, tvekade, räknade igen på hur fort jag måste springa, tvivlade ännu mer...bytte om och gav mig iväg. 

Första 5km gick på 4.55 i snitt sen var det dags att öka farten. 
Det blåste, det var platt, det var grus grus grus och det var svårt att hitta ett flyt, bara bita ihop och låtsas som om det var en synvilla när  ett ganska svagt men långt segt motlut inledde den 10km. Kändes som en evighet men till sist pep klockan till och visade sista 5km på 21min.
Sprang vidare och började stega av den 3:e femman, 5 tempo kändes lugnt och skönt?!

Ju närmare jag kom den 15km desto mer började jag förhandla med mig själv om alla möjliga anledningar till att slippa köra den andra snabba femman.

Men när det väl var dags kunde jag inte låta bli att prova. Tänkte att jag testar, jag springer så långt jag orkar. Jag fick slita hund och benen kändes allt stummare men helt plötsligt släppte det och de sista 2 km var det bara asjobbigt :-). 20km och klockan visade senaste 5:an på 21.11. 

Stannade till en halv minut och drack lite innan jag tog mig de sista 5km hem, trots att jag var så trött kändes även nu dryga 5 tempot som behagligt. 

Märkligt och härligt hur kroppen fungerar och reagerar på fart när man varierar tempot.

3 kommentarer:

Kalle sa...

Egentligen borde jag inte vara förvånad men 21:00 och 21:11 som splittider på ett 25km:s race!!!
Det är ju lååångt under ditt pers. på milen om man lägger ihop dem!

Fast för en som INTE provat kanske det inte är samma sak. Man kanske klarar att hålla hög fart i 5km men inte alls i närheten lika hög i 10km i sträck?
Fast 21:00 på 5 km. är bara det skitbra;-)(..och då kan du säkert ännu bättre).
Hade jag inte redan en partner på PARLOPPET hade jag frågat dig.
Tänker du springa det? Gör det! Det var ett av dom roligaste lopp jag sprungit:-D
KRAM!/ Mr.100%

Carina sa...

Bra Catti!!! Härligt att få ett sånt besked! Riktigt bra fart på ett så pass långt pass! Styrkebesked med besked!!

Catti sa...

Kalle: Tänk om man fick stryka resten och bara räkna och lägga samman de snabba femmorna...ha ha ha ha, det skulle sitta fint :-).

Testa att köra ett sånt här pass. Det är jättestor skillnad på att köra snabbt i tio mot att göra det i 5 och sen få återhämta och samla krafter i lika lång sträcka innan men sätter av igen.

Gulle dig, hade gärna varit partner till Mr 100% om du varit ledig. Rubin nämnde loppet så det betyder nog att jag ska springa ha ha ha ha. Har aldrig sprungit det, du får berätta på söndag :-). KRAM.

Carina: Tack Ultratjejen :-). Kraaaaam